duminică, 15 iunie 2014

Poli de atractie pentru biciclisti in Bucuresti

Fata de acum 6 ani cand am scris ultima data pe acest blog, fata Bucurestiului in ceea ce priveste bicicletele s-a schimbat mult. Acum se pot vedea, la pedalat: familii cu copii, cupluri in varsta, ciclisti de sosea cu biciclete de 2000-3000E, tineri care inchiriaza biciclete si “se dau” de placere, cateva ore.

Totusi, exista aceleasi probleme ca acum 6 ani:
-          - Exista numai cateva “insule” in care se poate “bicicli” (parcurile);
-          - Nu exista legaturi intre ele, sau niste piste sigure;
-          - Legaturile dintre "insule", fortate, se pot face numai pe strazi mari, aglomerate, nesigure pentru copii si batrani;
-          - Nu exista locuri libere, unde copiii pot invata sa utilizeze bicicleta, fara a incurca pe altii si fara a fi loviti;
-          - Cei care au ajuns la un anumit nivel, nu au trasee lungi, de cateva zeci de kilometrii pe care sa se poate manifesta, daca nu ies din oras; pana la accesarea iesirilor din oras, se trece printr-o adevarata aventura, care se desfasoara tot prin traficul aglomerat;
-          - Nu exista legaturi intre punctele de interes cultural, sportiv, academic urban, de weekend: centru, gradina zoologica, gradina botanica, muzee;

In acest post, si in cele ce vor urma, o sa incercam sa zugravim o posibila varianta de a uni mai multe centre de interes din oras, cu posibilitatile de acum, fara investitii de sute de mii de euro.
In viitor, o sa incercam sa gandim cum se poate dezvolta conceptul, cu costuri minime, de catre autoritati, ong-uri, comunitati, astfel incat aceasta idee sa fie imbunatatita si adusa la un nivel superior; nivel in care toti cei care folosesc bicicleta sa se simta in sigurata, relaxati si sa doreasca sa revina cat mai des, la miscare.


Punctele de interes. Scopul plimbarii

In primul rand, oamenii trebuie sa aiba un scop, un punct spre care sa pedaleze. E drept, Bucurestiul nu exceleaza la capitolul spatii verzi, dar nici nu putem spune ca nu avem puncte de interes, spre care sa ne indreptam rotile. Faptul de a pedala spre un punct terminus, spre un scop, ne face sa fim mai determinati, mai curiosi si mai activi.

Am determinat, cu ajutorul echipei, rasfirata in tot Bucurestiul, urmatoarele centre verzi, care se pot coagula si in poli verzi ai sectoarelor, dupa cum arata si hartile de mai jos:


Polul 1: Parcul Politehnicii – Gradina Botanica – Palatul Cotroceni – Parcul Crangasi – Lacul Morii (pol de relaxare, pol cultural - Palatul Cotroceni, pol de petrecere timp liber – Regie, IDM, Texas; chiar pol de cumparaturi – Carrefour) - accesibil usor din sectoarele 5 si 6;

Polul 2: Parcul Herastrau – Parcul Bordei – Soseaua Kiseleff – Parcul Kiseleff – Piata Victoriei (pol de relaxare si loisir – Herastrau, parc plus terase si restaurante; pol istoric – cladiri Kiseleff; pol cultural – Muzeele din piata Victoriei, Palatul Victoriei, etc) – accesibil usor din sectorul 1;

Polul 3: Parcul Tei Studentesc – Parcul Tei – Parcul Plumbuita (pol de relaxare si activitati sportive; cultural – palatal Ghika; pol studentesc – Facultati Contructii si ASE) – accesibil usor din sectorul 2;

Polul 4: Complexul Sportiv National – Parcul National – Strada Matei Coravu - Parcul Petrascu (pol activitati sportive si de relaxare) – accesibil usor sector 2 si 3;


Polul 5: Parcul Titan-IOR – Parcul Titanii – Strandul Titan (pol activitati sportive si de relaxare) – accesibil sectorul 3;

Polul 6: Parcul Tineretului – Parcul Carol – Sala Polivalenta – Cimitirul Belu (pol activitati sportive, relaxare, cultural – Cimitirul Belu) – accesibil usor din sectoarele 4 si 5;

Polul 7: Parcul Izvor – Parcul Cismigiu – Centrul Vechi – Piata Unirii (pol relaxare si loisir – cafenele, restaurant; pol cultural – muzee, monumente istorice, etc; pol evenimente – Piata Constitutiei) – punct central, de dorit a fi accesibil din toate directiile;

Polii de interes de mai sus, pentru activitatea de weekend, si nu numai, ar trebui, dupa parerea noastra, sa fie usor accesibili cu bicicletele, sa fie legati intre ei, printr-o comunicare independenta de traficul de masini, si sa reprezinte ”oaze de relaxare si liniste”, pentru a atrage cat mai multi bucuresteni.
Ca si abordare, pentru prezent, vom continua in urmatoarele articole sa imaginam modalitati de comunicare intre acesti Poli, folosind strazile existente. Se vor alege strazi putin utilizate, pitoresti, pe care copiii si batranii sa fie in siguranta si sa nu fie presati de trafic. Aceste strazi ar fi posibil, in viitor, sa fie inchise circulatiei (cu acces insa pentru riverani), in weekend, ca si cazul current al Kiseleff-ului.
Pe termen lung, dorim sa sugeram posibile imbunatatirii ale infrastrcturii pentru biciclete si pietoni, cu investitii minime, din parte Primariei sau ONG-urilor, dar care sa fie eficiente si sa aduca maxim de efecte.



Niciun comentariu: